ביטוח דירה – נזקי מים וצנרת
לפני שנתחיל בואו נדבר קצת מספרים – נכון לשנת 2018 מעל 40% מהתביעות שמוגשות בביטוחי דירה לחברות הביטוח מדי שנה הן תביעות נזקי צנרת, ועדיין גם היום אחוז התביעות המוגשות בגין נזקי צנרת הוא גבוה ולכן חשוב מאוד לדעת מה עושים במקרה של נזק צנרת?, איך עובד תהליך טיפול הנזק ומי אחראי לנזק?
עד היום ובמגמה שהולכת וצומחת ביטוח נזקי צנרת היה אחד הרכיבים הבעייתים בביטוח דירה, לאורך שנים חברות הביטוח העבירו את האחריות על תיקון הנזק והפיצוי למבוטחים לחברות חיצוניות ולקבלני משנה שתפקידם היחיד היה פשוט מאוד – לטפל ולתקן בנזקי צנרת של המבוטחים.
עם השנים התלונות על רמת השירות מהחברות הללו רק התגבר, וגרם לחברות הביטוח לא פעם לפצות לקוחות עקב טיפול לקוי של אותן חברות אלה.
בשנים האחרונות (3 שנים, למען הדיוק) פעלו במשרדו של המפקח על הביטוח כדי לשנות את רמת השירות בכדי להטיב עם הלקוחות, הפיקוח יצר נהלים ברורים מאוד לטיפול בנזקי צנרת כך שמבוטחים יזכו לשירות הולם ורמת שירות גבוהה.
במעמד רכישת ביטוח דירה המבוטח יכול להרחיב את הביטוח שלו ולרכוש כיסוי לנזקי צנרת, לכיסוי זה קיימות 2 אפשרויות:
אופציה א: שרברב שבהסדר – במעמד רכישת הביטוח ולאחר שהמבוטח הרחיב את פוליסת ביטוח הדירה שלו לכך שתכלול כיסוי לנזקי צנרת, בחירת אפשרות שרברב שבהסדר מאפשרת למבוטח בעת נזק צנרת לבחור מתוך רשימה בעלי מקצוע או חברות שמתחמחות בטיפול בנזקי צנרת.
לאותם חברות ואנשי מקצוע קיים הסכם מסודר מול חברות הביטוח ותפקידם לטפל במבוטחים בעת נזק צנרת.
רשימת השרברבים שבהסדר מופיעה באתר חברת הביטוח באינטרנט והרשימה של השרברבים מתעדכנת מעת לעת, בנוסף הרשימה בדרך כלל תכלול את שמו המלא של השרברב, אזור מגורים, ולעיתים גם את מספר הלקוחות שדירגו את בעל המקצוע.
ההשתתפות העצמית שתשלמו באפשרות זאת תהיה בהתאם למסלול שרברב שבהסדר תהיה ידועה מראש וכתובה בפוליסה שלכם.
אופציה ב: שרברב פרטי – במעמד רכישת ביטוח הדירה, ולאחר שהמבוטח הרחיב את פוליסת ביטוח הדירה שלו לכך שתכלול כיסוי לנזקי צנרת בחירת האפשרות שרברב פרטי מאפשרת למבוטח בעת קרות מקרה של נזק צנרת, לבחור כל שרברב או חברה שירצה ללא תלות ברשימת ההסדר.
השתתפות העצמית בבחירה של אפשרות זאת יקרה יותר בדרך כלל ברוב חברות הביטוח(אך כמובן תהיה ידועה מראש וכתובה בפוליסה), לעיתים מבוטחים מעדיפים אפשרות זו על מנת לשלוט בבקרת הנזקים בביתם.
איך מתנהל תהליך הטיפול בנזק צנרת?
בעת קרות מקרה של נזק צנרת, ולא משנה איזה כיסוי רכשתם (שרברב שבהסדר או שרברב פרטי) בגילוי נזק, דבר ראשון, להודיע לחברת הביטוח ובמקביל לבחור שרברב מתוך רשימת השרברבים הנמצאים בהסדר עם חברת הביטוח.
חברת הביטוח תיצור קשר עם השרברב שבחרתם ותמנה אותו מטעמכם כמובן לטיפול בנזק שלכם.
תפקידו של האיש מקצוע הוא לדאוג לתיקון הנזק אצלכם בדירה בליווי צמוד של מחלקת התביעות בחברת הביטוח, נוסף על כך – כל צעד או שינוי בדרך הפעולה של תיקון הנזק ידווח על ידי איש המקצוע לחברת הביטוח עד לסיום ותיקון הנזק במלואו.
לפניכם דוגמא טובה: אם במהלך תיקון הנזק איש המקצוע ימצא לנכון להזמין שמאי שיאמוד את הנזק מטעם חברת הביטוח, כל ניהול התהליך מתבצע ע"י איש המקצוע ומול חברת הביטוח.
כמו כן, אם במהלך נזק הצנרת בדירתכם נגרם גם נזק לשכנים ובהנחה שיש בידכם כיסוי לצד שלישי, איש המקצוע מחוייב לתקן את הנזק גם בדירת השכנים.
לאחר טיפול הנזק ובגמר התיקון, חברת הביטוח תדרוש ממכם לשלם את השתתפות העצמית בגין הנזק, ישנן חברות ביטוח שבנזקי צנרת דורשות את השתתפות העצמית מראש.
בבחירת אפשרות שרברב חברה, כל האחריות על תיקון הנזק מתחילתו ועד סופו באחריות חברת הביטוח.
לדוגמא: נניח שאיש מקצוע מתוך רשימת ההסדר התרשל במהלך עבודותו או ביצע תיקון לקוי לנזק – חברת הביטוח תישא במלוא תיקון ותשלום הנזק היות והאיש המקצוע נבחר על ידי חברת הביטוח והוא נימצא תחת אחריותם.
אם בחרתם באפשרות השנייה, (שרברב פרטי) עליכם להודיע על כך מיד כאשר נודע לכם על הנזק לחברת הביטוח, לאחר מכן הזמינו שרברב פרטי לדירתכם על מנת שיתקן את הנזק.
בשרברב פרטי טרם התיקון יהיה עליכם להעביר לחברת הביטוח את הצעת המחיר כולל פירוט העבודות שעל השרברב הפרטי לבצע על מנת לתקן את הנזק, לאחר שחברת הביטוח תבחן את הצעת המחיר ותאשר אותה, חברת הביטוח תיתן אור ירוק לשרברב שהזמנתם להתחיל בטיפול הנזק.
בנזקים מסויימים חברות הביטוח שולחות על חשבונם שמאי מקצועי שיעריך את הנזק, והשרברב שהזמנתם יעבוד ויתקן את הנזק בשיתוף פעולה עם השמאי של חברת הביטוח.
לאחר סיום הטיפול בנזק, חברת הביטוח תדרוש מכם חשבונית על תיקון הנזק כפוף כמובן להצעת המחיר שהתקבלה בחברת הביטוח ממכם, ולאחר קבלת החשבונית, חברת הביטוח תשלם לכם את הנזק בניכוי השתתפות עצמית.
לסיכום: כפי שכתבנו למעלה נזק צנרת הוא הנזק השכיח ביותר בביטוחי דירה מעל 40% מהתביעות המוגשות לחברת הביטוח מקורן בנזקי צנרת. נזקי צנרת יכולים להגיע לנזקים של אלפי שקלים ובפגיעה של איכות החיים המלווה גם בעוגמת נפש רבה, ואפילו בHommie אנחנו נוהגים לומר – נזק צנרת הוא נזק צפוי – כי לצינורות ותשתיות יש בלאי בסופו של דבר, אז חשוב לא להתרשל ברכישת כיסוי זה.
כמובן שאצלנו בHommie קיים צוות של אנשי מקצוע המתמחים בטיפול של נזקי צנרת ואשר עובדים ישירות עם חברת הביטוח בכל ניהול התהליך של תיקון הנזק מתחילתו ועד לסופו עד לשביעות רצונו של המבוטח.
שלכם,
צוות Hommie.